sábado, diciembre 30, 2006

Three years since the day of aliah - Tres años desde que hice aliá

I am not complaining, see these immigrants to Israel


Today, is exactly three years since I made aliah (immigrated to Israel - literally "to go up").



What do I remember?



I don't remember landing at Ben Gurion's airport. I was drugged. I swallowed 3 mg of rivotril before the plane took off from Buenos Aires. I have a love/hate relationship to flying. It was the first time I took any painkiller/soothing pills in my life, but they didn't act when they were supposed to: before taking off. They had an effect on landing... I was told by a friend who made aliah the same day (but chose Jerusalem as his destination while I chose Kfar Sava) that he was chatting with other olim all along the trip, while I don't remember even that there were other people in the plane.



Once at the airport, my memory gets clearer. Exiting the plane and entering the first hangar, and I was made to stand in the line "for citizens". Wow... First time I heard Russian spoken in my life.



I remember waiting in a big room with the rest of the olim from Argentina, Chile, Uruguay and Brazil. I was waiting to be called to show my papers, prepared by the Jewish Agency. It took a lot of time. There was orange juice and cookies. I was called. They gave me a document shaped like a passport: my "tehudat ole" (Immigrant document). They gave me some money (one thousand four hundred shekels if I am not mistaken - like 300 dollars). I would need them to pay for my staying in the Mercaz Klita (Absorption Centre) 450 shekels a month. And to pay a deposit there, 300 shekels. And for the living expenses of my first month. New and crispy 200 shekels bills. I've never seen them anymore anywhere else.



Then we went out, and it was dark. And made to form in line to wait for the transportation to Kfar Sava. The person who directed us was a volunteer from the OLEI. I met two Argentinians, one guy and one girl who also chose Kfar Sava. We boarded the van together. The guy went to sleep. I watched the road. I was afraid of suicide bombings and snipers, and road side bombings like in Iraq... yeah, even in the van. It took me a while, more than a month, to start acting normally.



We got to the mercaz klita, and then to our room, just below level ground. We ate a horrible canned meat that was among other cans in a kitchen shelf. I was cold, and I had not enough cover, even though previous olim from Brazil lent us some blankets. And I said to myself, "you won't get depressed, by the light of day, everything will look and feel better".



And there was light.



Hoy, hace exactamente tres años que hice aliá (inmigré a Israel - literalmente "subí").



¿Qué recuerdo de ese entonces?



No recuerdo aterrizar en el aeropuerto Ben Gurión. Estaba drogado. Me tragué 3 mg de rivotril antes de que el avión despegara de Buenos Aires. Tengo una relación de amor/odio con los aviones. Era la primera vez que tomaba un calmante en mi vida, pero no actuó cuando debía: antes de despegar. Tuvieron un efecto al aterrizar... Me dijo un amigo que hizo aliá el mismo día (pero eligió ir a Jerusalén mientras que yo elegí Kfar Sava) que se la pasó charlando con otros olim durante todo el viaje, mientras que yo no recuerdo siquiera que había otras personas conmigo en el avión.



Una vez en el aeropuerto, mi memoria se aclara. Saliendo del avión y entrando al primer edificio, y me hicieron pararme en la fila para "ciudadanos". Uau... y la primera vez que oía hablar ruso en mi vida.



Recuerdo esperar en un salón grande con el resto de los olim de Argentina, Uruguay, Chile y Brazil. Estaba esperando que me llamen para mostrar mis papeles, preparados por la Agencia Judía. Les tomó un montón de tiempo. Había jugo de naranja y galletitas. Me llamaron. Me dieron un documento parecido a un pasaporte: my "tehudat olé" (documento de inmigrante). Me dieron algo de dinero (mil cuatrocientos shekels, si no me equivoco, como 300 dólares). Habría de necesitarlos para pagar mi estadía en el Mercaz Klitá (centro de absorción), 450 shekels al mes. Y para pagar el depósito allí, por si rompía algo, 300 shekels. Y para vivir durante el primer mes. Billetes nuevos y crujientes de 200 shekels, que no vi nunca más en mi vida.



Entonces salimos, y estaba oscuro. Y me hicieron formar en linea para esperar el transporte a Kfar Sava. La persona que nos dirigió era un voluntario de la OLEI. Conocí a dos argentinos, un chabón y una mina que también eligieron Kfar Sava. Subimos a la van juntos. El chabón se durmió. Yo miraba el camino. Tenía miedo de ataques suicidas y francotiradores, y bombas en el camino como en Irak... sí, incluso en la van. Me tomó un tiempo, más de un mes, comenzar a actuar normalmente.



Llegamos al mercaz klitá, y nos llevaron a nuestro cuarto, unos escalones por debajo del nivel del piso. Comimos una carne enlatada horrible que estaba junto a otras latas, esperándonos en un estante de la cocina. Hacía frío y no tenía suficiente abrigo para dormir, aún cuando otros olim, que habían llegado antes de Brasil, nos prestaron unas frazadas. Y me dije, "no te vas a deprimir, con la luz del día todo se va a ver y sentir mejor".



y hubo luz.