lunes, septiembre 11, 2006

Culpable, su señoría - guilty, your Honor!


Yesterday I read a very good essay, written by Norman Geras during the fight against the apartheid in South Africa and titled "The Ethics of Revolution". I recommend it, it is freely available in internet here (PDF).



I won't explain it because it is a pleasure to read it slowly to understand the argument he builds. It is a topic that was always poorly discussed but that was rounding my head since the times that I debated with the Paleo-Left in Nazimedia argentina. Geras, who is something of a "liberal" marxist, destroys mercilessly the idea accepted by Trotsky that the means justify the ends in revolutions. I advise you to read it now.



Today, at last, I am very happy because I think I have found the way to the theory of a part of my thesis. Yeah! It had to be with legal stuff. And I found the right book (somewhat casually in the library of Law at TAU). Specifically it has to do with the process of mitigation, this is, once the defendant is found guilty, all the process and the presentation he does to mitigate the sentence (and the process that others prepare to agravvate it). The comparison with the judicial area will be useful for me to explain the correlation that I knew intuitively I would find there in... he, but I won't tell you my thesis, right?



Now the thing is writing it all. But I am still reading, now I will read something about the debate between individualism and holism to see if it is useful for something.



Ayer leí un ensayo muy bueno que recomiendo de Norman Geras, escrito en la época de la lucha contra el apartheid en Sudáfrica y titulado "La ética de la revolución" (The Ethics of Revolution en el original en inglés). Lo recomiendo, está disponible en internet aquí (PDF).



No lo voy a explicar porque me parece un placer leerlo despacio e ir entendiendo la argumentación que va construyendo. Es un tema que fue poco discutido pero que me rondaba por la cabeza desde la época en que discutía con la paleo-izquierda en Indymierda Argentina. Geras, que es un marxista "liberal", destruye sin piedad la idea aceptada por Trotsky de que el fin justifica los medios en las revoluciones. Recomendable entonces para los que leen inglés.



Hoy por fin estoy muy contento porque me parece que le encontré la vuelta a la teoría de una parte de mi tesis. ¡Bien! Tenía que ver con temas leguleyos el asunto nomás. Y encontré el libro justo (y medio de casualidad en la biblioteca de la facultad de leyes en TAU)Específicamente tiene que ver con el proceso de "mitigation", o sea, una vez que la persona es encontrada culpable, toda la presentación que hace para atenuar la sentencia (y la que hacen otros para agravarla). La comparación con el tema judicial me sirve para explicar las correlaciones que intuitivamente yo sabía que iba a encontrar en... je, pero no les voy a contar mi tesis, no?



Ahora la cosa es escribirlo todo. Pero todavía estoy leyendo otras cosas. Ahora sobre el debate entre holismo e individualismo. Veremos si algo de eso me sirve.