jueves, marzo 16, 2006

Dos tipos de fauna - Two kinds of fauna

Me gustó esta metáfora sobre dos tipos de culturas o "civilizaciones", una tradicionalista, la otra moderna. Una que crea gente que tiene una personalidad parecida a un escarabajo, -con un esqueleto exterior; la otra un animal vertebrado.

El choque de civilizaciones, si es que eso es lo que estamos presenciando, es entre una civilización de honor y vergüenza oponiéndose a una civilización de dignidad, conciencia y culpa. Una cultura de honor es "una cultura en la que la fuerza y el poder del hombre son muy valorados y en la que los hombres están preparados para matar para defender su estatus como hombres honorables". [E. L.] Ayers describió la diferencia entre honor y dignidad: "La dignidad se puede comparar con un esqueleto interno, una estructura dura en el centro del ego; el honor, por otro lado, se parece a una armadura incómoda y pesada que, una vez perforada, deja al ego sin protección y sin alternativa más que devolver el golpe con desesperación." Pero una cultura de honor también significa estar preparado para morir porque la vida no es digna de ser vivida en tal vergonzosa condición. Es importante notar que el énfasis en el honor colectivo y personal fue reconocido como un elemento de la ideología fascista en el estudio clásico sobre personalidad autoritaria, realizado en los Estados Unidos en los 40s.

Si el honor es más importante que la vida, va a inspirar violencia y auto-sacrificio.

De: Benjamin Beit-Hallahmi, "The Return of Martyrdom: Honour, Death and Immortality", in Religious Fundamentalism and Political Extremism, Leonard Weinberg and Ami Pedahzur ed., Frank Cass & Co. Ltd, London, England, 2004, p.26


I liked this metaphor about two different cultures or 'civilizations', one traditionalist, the other modern. One that creates people whose personality resembles a beetle, with an exoskeleton; the other a vertebrate animal.

The clash of civilizations, if this is indeed what we have been witnessing, is between a civilization of honour and shame opposing a civilization of dignity, conscience and guilt. An honour culture is 'a culture in which male strenght and power are highly valued and in which men are prepared to kill to defend their status as honourable men'. [E. L.] Ayers described the difference between honour and dignity: 'Dignity might be likened to an internal skeletonm to a hard structure at the centre of the self; honour on the other hand, resembles a cumbersome and vulnerable suit of armour that, once pierced, leaves the self no protection. and no alternative except to strike back in desperation.' But an honour culture also means the readiness to die because life may not be worth living in shameful conditions. It is important to note that the emphasis on personal and collective honour was recognized as an element of fascist ideology in the classical psychological study of authoritarianism, conducted in the United States in the 1940s.

If honour is more important than life, it will inspire violence and self-sacrifice.

From: Benjamin Beit-Hallahmi, "The Return of Martyrdom: Honour, Death and Immortality", in Religious Fundamentalism and Political Extremism, Leonard Weinberg and Ami Pedahzur ed., Frank Cass & Co. Ltd, London, England, 2004, p.26